Какво е баркод?
Баркод (още бар код, бар-код, щрих код, щрих маркировка) е система за кодиране на стокови единици в промишлеността и търговията, която предоставя информация за производителя и артикула, служи за проследяване на стокооборота и търсенето на стоките, както и следи за изправността на фирмите като данъкоплатци.
Баркод е също и машинноразбираемата маркировка върху опаковката на стокова единица.
Най-често срещани са баркодовете, състоящи се от цифри и различни по широчина вертикални успоредни линии, които визуално наподобяват решетка, откъдето произлиза и думата на английски (bar code, barcode от bar – прът, решетка). Съществуват и съвременни баркодове под формата на концентрични окръжности и точкови матрици. Баркодовете биват разчитани от оптични сканиращи устройства наречени баркод четци, снабдени със съответния софтуер.
Защо са нужни баркодовете?
Този начин на кодиране се използва за представяне на информацията във формат за електронна обработка. Международните стандарти за номерата, които се представят с баркодове, дават възможност за автоматично обхващане на информацията във всяка точка по веригата за търсене и предлагане. Така се гарантира уникалност в световен мащаб в съответната област на приложение. С членството в GS1 България Вие получавате възможността да кодирате стоки и да използвате всички други приложения на тези международни стандарти.
Какъв баркод да използвам?
Баркод стандарти
В системата GS1 в употреба са няколко различни баркода: EAN-13, EAN-8, UPC-A, UPC-E, GS1-128, ITF-14 и DataBar. Те имат различна структура и следва да се разгледат поотделно. Специфични баркод стандарти са тези за печатните издания:
Стандарт EAN-13
EAN-13 се състои от 13 цифри и има следната структура:
- GS1-префикс от три разряда, който указва страната, в която е регистрирана фирмата-производител на стоката (не е задължително страната, в която стоката е произведена). GS1-префиксът за България е 380.
- код на производителя, който е от 4 до 6 разряда и се определя от националната организация GS1
- номер на артикул(търговска единица), който е от 3 до 5 разряда
- контролна цифра.
Стандарт EAN-8
EAN-8 се състои от 8 разряда и е предназначен за малки по размер артикули. EAN-8 се формира по различен начин от EAN-13.
- GS1-префикс от три разряда за страната. И тук за България кодът е 380.
- номер на артикула, 4 разряда
- контролна цифра.
Стандарт UPC
UPC се състои от дванадесет разряда, разделени в три групи. Този баркод стандарт не предвижда разряди за държава.
- Първата група от 6 до 9 разряда и се нарича UPC фирмен префикс
- Втората група от 5 до 2 разряда отговаря на номер на артикула
- Последният (12-ти) разряд е контролна цифра.
Как да получим баркодове?
GS1 Баркодове
Стъпка 1: Добре разгледайте точно какво искате да кодирате с баркод. Определете:
- броя от разновидности на търговските единици (артикули и групови опаковки)
- как са пакетирани
- дали са с фиксирано или променливо съдържание
тъй като всеки един от тези въпроси определя капацитета от идентификационни номера.
Стъпка 2: Подгответе необходимия комплект документи за членство в GS1 България и ги изпратете по пощата или куриер на адрес. Преведете встъпителния членски внос.
Ако се нуждаете от допълнителна помощ при определяне на вашите изисквания, моля не се колебайте да се свържете с GS1 България на email gs1bulgaria@gs1bg.org или на телефон 02/988 31 39.
Стъпка 3: След като Вашата молба бъде одобрена и обработена от GS1 България, на посочения адрес за кореспонденция ще получите пакет от документи, който съдържа:
- писмо с определения Уникален Фирмен Префикс
- общо ръководство за потребителя
- ръководство за определяне на Глобални номера на търговски единици
- Правилник на GS1 България
- Фактура-оригинал за преведената сума
Когато се кандидатства само за GTIN-8 или GLN комплекта от документи съдържа:
- писмо с определените GTIN-8 или GLN
- Правилник на GS1 България
- Фактура-оригинал за преведената сума
Поддържайте точен запис от всички идентификационни номера, които сте генерирали и съответните на тях търговски единици.
Стъпка 4: Поставянето на баркодовете се извършва по три начина:
- чрез вграждане на баркода в дизайна на опаковката или етикета;
- чрез използване на самозалепващи етикети с баркод;
- с директен печат върху опаковката на търговската единица.
Забележка: Препоръчително е да извършите верификация на мостри на баркодовете, преди етикетите или опаковките да бъдат отпечатани в масов тираж.
Стъпка 5: Предавайте на вашите клиенти точно и подробно описание на търговските единици. Най-често информацията, която се предава, съдържа: наименованието на търговската единица, формата на опаковката и логистични мерки, видове групови опаковки, условия за транспортиране и съхранение и др.